درس پژوهی چیست
نوشته شده توسط : علی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، درس‌پژوهی روش پژوهشی مشارکتی معلمان در کلاس درس است که در آن معلمان به بررسی و مطالعه وضع موجود مدرسه و کلاس تحت مدیریت خود می‌پردازند و از طریق هم‌اندیشی با گروه و مطالعه بنیادی نسبت به مسئله که بیشتر مسائل آموزشی و روش‌های تدریس و تولید یک سبک یا روش کاربردی قابل اجرا در کلاس درس باشد، برای دست یافتن به راهکارها و تولید یک طرح نو و کاربردی اقدام میکنند تا منجر به بهبود وضعیت کلاس شود.

در جشنواره فناوری تدریس و مدیریت دوره ابتدایی استان قزوین هم که در امروز در سالن اجتماعات شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد، این موضوع به عنوان یکی از محورهای اصلی و رویکرد جشنواره مطرح بود و معلمان تجربیات خود را در این زمینه با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

*راهیابی 30 اثر پژوهشی به جشنواره فناوری تدریس

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین در این خصوص به خبرنگار فارس در قزوین گفت: در جشنواره فناوری تدریس از هر یک از مناطق چهارده گانه آموزش و پرورش دو گروه تشکیل شد که در مجموع 30 اثر پژوهشی به مرحله استانی راه پیدا کرد.

رضا طاهرخانی بیان کرد: از این تعداد شش گروه در دو روز نتیجه کار پژوهشی خود را برای همکاران فرهنگی در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان در کنار سایر محورهای جشنواره ارائه کردند.

انتظار می‌رود به مأموریت‌هایمان در کلاس درس بیندیشیم و گرفتار حواشی نشویم؛ ضمن اینکه باید مدارس به درس پژوهی به عنوان یک کوشش ناظر بر توسعه حرفه‌ای بنگرند که مبتنی بر نیاز مدرسه است.

وی ادامه داد: درس پژوهی باید به یک فرهنگ کار گروهی در بین معلمان تبدیل شود و معلمان، اجرای این برنامه را فرصتی بدانند تا از طریق آن برخی از مسائل و مشکلات آموزشی کلاس درس را برطرف کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین تصریح کرد: درس پژوهی به دنبال حل یک مشکل کلی و اساسی و عمومی نیست بلکه بیشتر به دنبال این مطلب است که بتواند مسائل و مشکلات کلاس درس را شناسایی و با انجام یک کار جمعی که حاصل مطالعه و تجربه است، آن را برطرف کند.

طاهرخانی عنوان کرد: اگر از کار اصلی ما که تسهیل فرایند یادگیری و تربیت دانش آموزان است غفلت کنیم و دچار و گرفتار حواشی و کارهای دسته دوم شویم، دیگران کار را از ما نمی‌پذیرند و این کارها ماندگاری ندارد؛ بنا بر این کارگروه‌های آموزش باید صرفاً آموزشی و ارتقای سطح علمی معلمان و دانش آموزان باشد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین خاطرنشان کرد: از این رو معلمان درس‌پژوه باید ابتدا مسئله را به خوبی شناسایی کرده باشند و سپس طراحی و اجرای خوبی را برای پیدا کردن راه‌های دستیابی به پاسخ مسئله از طریق فرضیه سازی و تبیین آن انجام دهند.

*درس‌پژوهی فرصت یادگیری در عین یاددهی است

رئیس گروه تکنولوژی اداره کل آموزش و پرورش قزوین نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: معلمان درس‌پژوه پس از طی مراحل اجرا و احصای راهکارهای اثربخش به چگونگی حل مشکل تدبیر میکنند و در نهایت، بازاندیشی اقدامات صورت گرفته و رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت منجر به نتیجه مطلوب می‌شود.

علیرضا جلیلوند اضافه کرد: به عنوان نمونه مأموریت و فلسفه وجودی سازمان و ایستگاه آتشنشانی اطفای حریق است و بر این اساس اگر سازمان آتش نشانی هزاران کار مفید مانند ساخت پل، مدرسه و مسجد برای یک شهر یا محله انجام دهد ولی آتش سوزی را مهار نکند، هیچ کس از او نمی‌پذیرد.

رئیس گروه تکنولوژی اداره کل آموزش و پرورش قزوین تصریح کرد: اما اگر این کارها را انجام ندهد و تنها موفق شود کودکی را از دل آتش سالم بیرون بکشد، برای همیشه مردم آن شهر از آن ایستگاه آتشنشانی و آتش نشان به نیکی یاد می‌کنند و برای همیشه در دل مردم آن شهر ماندگار می‌شود.

وی در خصوص اهداف درس پژوهی با اشاره به تاثیر این امر بر گسترش فرهنگ یادگیری در مدارس بیان کرد: در واقع درس پژوهی از طریق فراهم کردن محیطی برای آموختن معلمان از یکدیگر به افزایش دانش حرفه‌ای آنان نیز کمک می‌کند؛ به گونه‌ای که آنان می‌توانند در رفتار خود بازاندیشی داشته باشند و تحول در زمینه آموزش را استمرار بخشند.

رئیس گروه تکنولوژی اداره کل آموزش و پرورش قزوین درس پژوهی را الگویی اثربخش برای معلمان در زمینه پژوهش در مدارس عنوان کرد و ادامه داد: این امر بستر لازم را برای آموختن از یکدیگر و سهیم شدن در تجارب آموزشی و تربیتی همکاران مهیا می‌کند.

جلیلوند تصریح کرد: به این ترتیب آنها از طریق بازاندیشی در رفتارها و اعمال آموزشی خود، روشهای بهتری برای آموزش به دیگران و فراگیری خود پیدا کرده و نسبت به تولید دانش حرفه‌ای اقدام کنند.

رئیس گروه تکنولوژی اداره کل آموزش و پرورش قزوین بیان کرد: به این ترتیب یکی از فواید در‌س پژوهی این است که فرهنگ مشارکتی حرفه‌ای را به واسطه درگیر کردن معلمان در روند بیان مسئله، طرح نقشه، اجرا، دیدن و بازبینی بالا می‌برد.

وی با تاکید بر نقش روند یادگیری در تغییر فرهنگ مدرسه و نیز گسترش فضایی انعطاف‌پذیر به منظور رسیدن به یادگیری سازمانی اضافه کرد: درس پژوهی این امکان را در اختیار معلمان قرار می‌دهد که نقش و وظیفه زیادتری در زمینه مدیریت مدرسه حس کنند؛ ضمن اینکه آن را عاملی برای مهیا کردن زمینه آموختن از خود به روش دیدن، بازنگری در کار و ارزیابی از خود تلقی می‌کنند.

رئیس گروه تکنولوژی اداره کل آموزش و پرورش قزوین نقش درس پژوهی را در تشویق معلمان نسبت به حمایت از رواج اندیشه سیستمی و نقد کردن مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: زمانی که معلمان به فرآیند آموزش به عنوان فرصتی برای یادگیری خود می‌‌نگرند، در حوزه توجه به یادگیری دانش‌آموزان در کلاس درس نیز علاقه بیشتری احساس می‌کنند.

جلیلوند با بیان اینکه در چنین روندی معلمان در یک فضای اشتیاق برانگیز و مسئولانه برای بهبود فرهنگ مدرسه تلاش می‌کنند، تصریح کرد: آنان در این فضا توان خود را برای تبدیل شدن از نقش یاددهنده به فراگیرنده و راهنمایی و پیشبرد روند یادگیری ارتقا می‌بخشند و پیشبرد آموزش را برای اندیشه مبتکرانه و غنی کردن فرآیند یاد دادن و یاد گرفتن مورد حمایت قرار می‌دهند.

رئیس گروه تکنولوژی اداره کل آموزش و پرورش قزوین گسترش مهارت‌های معلمان به عنوان راهبران تغییر در مدارس را از دیگر مزایای درس پژوهی برشمرد و خاطرنشان کرد: ایجاد و افزایش علم حرفه‌ای، توسعه فرهنگ فراگیری و راهبری تاثیرگذار به وسیله گسترش همدلی، اتحاد و بازبینی جمعی نیز بخش دیگری از ثمرات ترویج درس پژوهی در مدارس را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: وجود درکی ژرف‌تر در میان مدیران آموزشی از مزایای متعدد درس پژوهی، به کار گرفتن راهبردهای موثرتر در افزایش کیفی مدیریت آموزش را سبب می‌شود و یاددهنده را به یادگیرنده تبدیل می‌کند.

رئیس گروه تکنولوژی اداره کل آموزش و پرورش قزوین عنوان کرد: این کار همچنین مدرسه را از محلی برای یاد دادن به جایگاهی به منظور یاد گرفتن تغییر می‌دهد و در راستای بازآفرینی آن در قالب سازمان یادگیرنده گام برمی‌دارد

منبع : فارس نیوز





:: بازدید از این مطلب : 575
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 14 / 6 / 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: